BIRG jelenség - a közösnek vélt dicsőség csapdája

Tudjuk jól, hogy szeretünk csoportba tartozni, és szeretünk elbüszkélkedni azzal is, ami nem feltétlenül a saját sikerünk, hanem egy csoportunké. Azé a csoporté, ahova mi tartozunk, vagy tartozni szeretnénk. 

Mi a BIRG?

Mindannyian őszintén vágyunk az elismerésre, ezért azt ott is begyűjtjük, ahol annyira nem is szolgáltunk rá. A társas identitás elve azt mondja ki, hogy a saját csoportunk tagjainak jellemzőit nagyobbra értékeljük másénál, és a csoporttagok sikereinek fényében mi is szeretünk sütkérezni. Ez a jelenség a "Sütkérezés a csoport dicsőségének fényében", angolul a "Basking In Reflected Glory), vagyis a BIRG. 

sunbath.jpg

Hol találkozhatunk a BIRGING-gel?

Szinte minden nap találkozhatunk a jelenséggel: ilyen példa, amikor valaki a munkahelyét úgy mondja, hogy "nálunk", vagy amikor a csapata eredményét úgy kommunikálják, hogy "győztünk". Pedig ugye az a vállalat nem a tulajdona a beszélőnek, és valószínűleg a csapatban sem játszott. Vagyis nem MI győztünk, hanem a vállalat (ŐK). És nem MI nyertünk, hanem a csapat (ŐK). De mégsem így mondjuk, mert az ösztöneink azt súgják, hogy a vállalat vagy a csapat sikeréből jó érzés részesülni.

Futball kísérlet

A '70es években a híres kommunikációt kutató tudós, Cialdini írta le először a BIRG jelenséget és egyben ő lett a névadója is. Azt figyelte meg, hogy az egyetemeken sokkal nagyobb számban hordják az iskola nevével és logójával díszített ruhákat, amikor az egyetem csapata győzött. Vagyis ha a csapat jól szerepelt, akkor annak dicsőségében mindenki részesedni szeretne, aki abban az intézménye jár.

Sőt, az egyetemisták valóban úgy is érezték, hogy ez az ő sikerük, ugyanis itt is előkerült a T/1, vagyis a MI használata. A reakció nem megjátszott, hanem őszinte volt. 

Ekkor állapították meg Cialdini-ék, hogy a BIRG tulajdonképpen egy válaszreakció az ember saját külső képének és annak megítélésének megjavítására. Ráadásul még az sem kell hozzá, hogy az alany közvetlenül hozzáadjon bármit ahhoz a sikerhez, aminek a fényében később boldogan sütkérezik. Hiszen az az egyetemista is boldogan viselte a logózott pólóját, aki még a meccsre sem ment ki. Úgy érezte mégis, hogy a csapattal együtt ő maga is győzött.

A siker csábító fénye

Vagyis a sikernek olyan erős a kisugárzása, hogy abból mindenki szeretne részesülni. Ráadásul nem kell, hogy közvetlenül ránk essen a siker csábító fénye, hanem elég az is, ha csak közvetetten vagyunk érintettek. Vagyis éppen akkora sikerélmény tud lenni valami akkor, ha megdolgoztunk értem, mint úgy, ha a közelében sem voltunk a feladatnak!

Ki BIRG-el legtöbbet?

A BIRG jelenség célja mindig az önértékelés növelése: saját maguk sikerének, fontosságának vagy népszerűségének kiemelése. Vagyis az az ember, aki túl gyakran használja a BIRGING-et, az valószínűleg valamiért most épp alacsony önértékeléssel rendelkezik. Érdemes észrevennünk a jeleket. Ha valaki a közelünkben gyakrabban alkalmazza, mint korábban szokta, akkor rá érdemes jobban odafigyelni.

A csoportba tartozásról és az ezzel kapcsolatos kommunikációs jelenségekről olvashatsz még ITT is, ahol azt nézzük meg, hogy igaza volt-e Woody Allennek.

Vagyis akarunk-e olyan csoportba tartozni, ami nem vesz fel bennünket? 

Mi a teendőnk?

Ha ilyet tapasztaltunk, akkor nem érdemes szembesíteni a másik felet azzal, hogy valami nem a saját sikere. Azzal csak azt érnénk el, hogy még valaki csökkenti az önbizalmát.

Inkább törekedjünk az egyensúlyra! Ha a másik kevés pozitívumot hall, akkor pótoljuk azt. Ha dicséretből jutott kevés mostanában (ez a legvalószínűbb kivált ok), akkor azt billentsük helyre. Emeljük ki a jó tulajdonságát, mondjunk róla pozitívumot. Fontos azonban, hogy ilyenkor az EMBERT dicsérjük, és ne a csoportját. Erről is volt már szó,  párkapcsolat oldalról ITT, gyereknevelés témában pedig ITT.