Az igazán jó prezentáció biztos receptje

A lehengerlő prezentációra vagy születni kell, vagy sok évig tanulni és gyakorolni a technikákat. Sokaknak azonban ez nem adatik meg, mégis időről időre ki kell állniuk emberek elé, és személyesen vagy online beszélni kell valamiről. Persze senki nem akar unalmas lenni a hallgatóságnak, viszont mindenki szeretne emlékezetes maradni. Hogy őszinte elismerést kaphassunk, ahhoz viszont sok szabályt be kell tartani. 

A prezentációk alapszabályait már sokan ismerik:

magunkhoz_intezett_szavak.jpg

  • Húzd ki magad!
  • Gyakorolj tükör előtt!
  • Vedd fel az előadásodat videóra és nézd vissza magad!
  • Beszélj lassabban a megszokottnál!
  • Mosolyogj!
  • Ha dominálni akarsz, akkor tedd csípőre a kezed, de soha ne tedd a kezed a zsebedbe!
  • Ha izgulsz, akkor kapaszkodj meg valamiben, például az állványban, aminél állsz!
  • Használj kevés szót a diákon
  • Ne kombináld a kiemeléseket, például vastagon szedett betűt ne húzz alá!
  • Kerüld a megoldás megjelenítését a diákon!

Ezeken túl nézzük meg azokat a főleg kommunikációs szabályokat, amiktől profibb, összeszedettebb benyomást kelthetünk, és előtte azokat is, amiket érdemes elkerülni.

Tehát először is lássuk azt, hogy mit NE tegyünk prezentáció közben!?

1. NE viccelődjünk! A vicceléssel az a legrosszabb, hogy ritkán vezet eredményre, hiszen túl sok ember  ízlését kell eltalálni. Ráadásul ha nem érjük el vele a kívánt hatást, akkor még balul is elsülhet, és rendkívül kellemetlenül fogjuk érezni magunkat, amikor senki nem nevet a viccesnek szánt mondatunkon. Különösen ne legyünk azok, akik egyedüliként nevetnek a saját viccükön - tehát a legjobb még egyszer az, ha NEM viccelődünk!

2. NE olvassuk fel a prezentáció szövegét! Utoljára 20 éve tartottak olyan prezentációt, ahol az illusztrációk mellett egész mondatok szerepeltek, amit az előadó felolvasott. Nagyjából a 3. mondat után minden érdeklődőt el fogunk ezzel veszíteni, hiszen olvasni ők is tudnak - és meg is fogják tenni a nézők, vagyis néhány dia után már csak olvasni fogják a szöveget és egyáltalán nem figyelnek az előadóra.

3. NE mondjuk azt, hogy izgulunk! Ahogy azt se hangsúlyozzuk, hogy nekünk ez az első alkalom, bármennyire is szeretnénk ezzel empátiát kelteni a hallgatóságban. A közönséget ezzel csak még kritikusabbá tesszük, és csak egy amatőr hangulatot generálnánk már a prezentáció elején.

4. NE várjunk kérdéseket! Sokszor látni előadókat, akik a prezentációjuk végén  kezüket tördelve várják, hogy kérdéseket kapjanak, és látszik rajtuk, hogy a kérdések tényét az előadás témája iránti érdeklődéssel teszik egyenlővé. Pedig ez nem így van, hiszen akár tetszett a prezentáció, akár nem, még nem biztos, hogy bárki is kérdezni fog. Ezért ha szeretnénk helyet adni a kérdéseknek, akkor kérdezzünk rá, majd számoljunk el magunkban 5-ig, és ha addig sem érkezik kérdés, akkor zárjuk le a prezentációnkat. Még egy ide vonatkozó szabály: a kérdések nem érkezésének tényét NE kommentáljuk, csak fogadjuk el és lépjünk tovább, és adjuk át a helyünket a következőnek.

Rendben, ezeket NE csináljuk, de vajon mi az, amit viszont IGEN? Mit érdemes minden előadás előtt vagy közben csinálni, ami hozzájárulhat a prezentációnk pozitív képéhez? Mivel alakítunk ki pozitív, profi, hozzáértő és főleg szimpatikus képet a hallgatóságban? 

yes_2.png

És mire figyel a hallgatóság igazából? Az előadásra vagy az előadóra?

1. Szájgyakorlatok

Talán furcsán hangzik, de a előadás előtt pár perccel érdemes gyakorolni a megfelelő artikulációt. Ezt néhány betű gyors egymásutánjával tudod a legkönnyebben megtenni. Gyakorold gyorsan, túlzott artikulációval a következőket: i-ü, a-á, e-é

2. Dobjuk fel magunkat!

Mielőtt kimegyünk a közönség elé, hozzuk magunkat pozitív formába. Ennek egyik legjobb módja, ha hangosan énekelünk valamit, vagy ha erre nincs lehetőséged, akkor csak mélyeket lélegünk. Az éneklés feldob és elűzi a stresszt, a mélyebb és koncentrált lélegzés pedig segít koncentrálni. Ha bármelyik megvan, kezdődhet a prezentáció!

3. Költői kérdés

Érdemes már a prezentáció megkezdésekor felvázolni egy konkrét problémát vagy egy kérdést, és az egész prezentációt erre építeni. Például egy marketing témájú előadáson kezdjük azzal, hogy "Mit akar az ügyfél?", majd miután elmondtuk az ezzel kapcsolatos tudnivalókat, zárjunk ezzel: "Tehát mit is akar az ügyfél?" És válaszoljuk meg a saját kérdésünket, összefoglalva a téma leglényegesebb információit. Ezzel keretes szerkezetbe tesszük a mondanivalónkat, lezárt és profi hatást érünk el. Nem utolsó sorban pedig a kérdések fenntartják a figyelmet.

4. Szemkontaktus

Válasszuk ki több pontot is a teremben és beszéljünk azokhoz. Egyetlen pontot kiszűrni, plafont nézni zavaró a hallgatóknak, és könnyebben elveszítik a figyelmüket is. Hosszú szemkontaktust tartani bármelyik nézővel komoly hiba, és azonnal eltereli a figyelmet a mondanivalónkról.

5. Foglaljunk össze!

Ismétlés a tudás anyja - tartja a mondás, és ez igaz is. Ha tehát azt szeretnénk, hogy a lényeges eleme és a fő mondanivaló megmaradjon, akkor ismételjük el röviden őket egy-egy téma végén. Akár ki is mondhatjuk, hogy "Most már tudjuk, hogy mit akar az ügyfél".

6. Beszéljünk a hallgatóságról!

Aki azonosulni tud azzal, amiről épp hall, az jobban fog figyelni ránk.  Ezért érdemes úgy fogalmazni, hogy abban a hallgatóság érintettnek érezze magát. A legjobb mondatok erre: "Biztosan Önök is voltak már abban a helyzetben." Ezek megtartják a figyelmet, ami egyébként sok előadóval szemben elkalandozna.

7. Karizma

Soha ne becsüljük alá a karizma fontosságát! Akiről a hallgatóságnak az a benyomása alakul ki, hogy magabiztos, arról azt is gondolja, hogy érti a dolgát. Egy pozitív tulajdonság alapján már hajlamosak vagyunk továbbiakat feltételezni valakiről. Ezért ha magabiztos fellépéssel állunk ki, akkor elégedetten is távozhatunk - akár a prezentációtól, a mondanivalónktól teljesen függetlenül is.

Az emberek nem mindig figyelnek a tartalomra, vagyis a mondanivalónkra. NEM a jó prezentációt keresik, hanem a JÓL PREZENTÁLÓT. Vagyis az embert! Ezért a legfontosabb alapszabály: magunkkal minimum annyit foglalkozzunk, mint a prezentációnkkal. A végén a teljes előadás megítélésekor ugyanis mindig a személyes benyomás dönt!

fb_profil_1.jpgEz a blog is azért jött létre, hogy a kommunikációs elemeket működés közben mutassa be az olvasóknak. Cél, hogy ezek felismerésével és/vagy alkalmazásával az élet könnyebb, az emberi kapcsolatok pedig érthetőbbek, egyenesebbek és sikeresebbek legyenek. Vagyis érezzük jobban magunkat, érjük el a céljainkat és legyen körülöttünk szebb hely ez a világ! 

Ha szeretnél többet olvasni a meggyőző kommunikációs technikákról és az azok mögötti okokról, akkor olvasd el a blogot. Ha tetszettek a cikkek, akkor adj egy Like-ot a Facebook oldalon!