Az unokázós átverés - hogyan ismerjük fel?

Manapság sajnos újra többször is lehet hallani az úgynevezett "unikázós" átverésekről. Az áldozatok azt mesélik, hogy váratlanul kapnak egy hívást egy ismeretlen számról, a hívó az egyik szerettüknek adj ki magát és azt kéri, hogy segítsen. És mi a segítség? Természetesen a PÉNZ! A felhívottak megijednek, stresszehelyzetbe kerülnek, és emiatt rosszul hallanak (nem ismerik fel a hangról, hogy nem is az unokájuk beszél), és persze sokszor rosszul is döntenek - vagyis fizetnek. Közben pedig az unoka nyugodtan alszik az ágyában, mit sem tudván arról, hogy mi zajlik a nagyszülőknél.

Mert persze nem a szerettük került bajba, csak egy durva és minden eleganciát és emberséget nélkülöző átverésnek lettek az áldozatai. Utólag hallva a történeteket néhány pontnál gyanús lehetett volna a szituáció, de mivel az ijedtség és az aggódás tompítja a józan ész súgta érveket, ezért ott a szituációban ezeket gyakran figyelmen kívül hagyják. Így válnak áldozattá.

danger_traingle.jpgNem könnyű ilyen helyzetben higgadtnak maradni, de azért meg kell próbálnunk megőrizni a hidegvérünket. Ha pedig nem sikerül, akkor különösen érdemes végigolvasni a lentieket.

Mert az egész átverés alapja a kommunikáció. Ha pedig végigolvassuk a jeleket, akkor hátha a memóriánk előhívja majd az olvasottakat és figyelmeztet bennünket akkor is, amikor a stressz már elhomályosította a józan mérlegelést. 

A módszer alapja az STR, vagyis a "Ráijeszt, majd megoldást kínál" technika. A hívó veszélyhelyzetre hivatkozik, így megijedünk, és azonnal a megoldást kezdjük keresni. Ezt a reakciót kihasználva a telefonáló máris mondja azt, amivel a helyzet megoldható, vagyis hogy fizessünk. Az STR technikáról részletesebben ITT olvashatsz. 

Lássuk, hogy milyen kommunikációs elemekből áll össze az unokázós átverés, és milyen jelek alapján következtethetünk arra, hogy mi is épp ennek a célkeresztjébe kerültünk:

Csali: veszélyhelyzet van!

A beszélgetés indulása az, hogy a kiszemelt áldozat hozzátartozója veszélyben van. Ilyenkor egyből átkapcsol az agyunk MEGMENTŐ üzemmódba, és már csak a következő lépésekre koncentrálunk. Vagyis bekaptuk a csalit.

MOST vagy SOHA!

Az unokázós átveréseknél a telefonáló úgy tálalja a helyzetet, hogy most azonnal kell cselekedni. Vagyis nincs idő gondolkozni, és különösen nincs idő telefonálni. De miért is ne lenne idő erre? Az átverés célpontjai általában mindössze 1 hívásra vannak attól, hogy ne váljanak áldozattá. Ha felhívják közvetlenül azt, akinek a nevében telefonáltak, akkor általában azokat az otthonuk nyugalmában találják majd.

Csak MI segíthetünk!

Az üzenet lényege, hogy csak MOST és csak MI segíthetünk! Normális esetben felmerülne a kérdés a nagyszülőkben, hogy miért nem a szülőket hívta az unoka. De ha ezt megkérdezzük, akkor erre már eleve bekészített válaszokat kaphatunk. Szóval akár rákérdez valaki, akár nem, az biztos, hogy egy intő jelnek kell ezt is tekinteni.

Beazonosítás: a kihagyott lehetőség

Soha nem egy távoli ismerős az, akinek kiadják magukat a csalók, hanem mindig egy közeli hozzátartozó. Általában az unoka, erről is kapta a nevét ez a fajta az átverés. Viszont a telefonáló nem tudja előre, hogy valakinek fiú vagy lányunokája van-e. ezért érdemes ügyelni arra, hogy ezt a csalók a legelső mondatokban próbálják belőni. Ha el is találják, akkor is nálunk van több információ az unokáról, így érdemes arra visszakérdezni, de úgy, hogy a válaszból el tudjuk dönteni, hogy kivel beszélünk. Például kérdezhetünk rafináltan: "Apád/Anyád nincs ott? Megint Németországban vannak?". Használjunk olyan helyszíneket, ahol még biztosan nem járt a másik. Vagy ha nem akartunk ennyire agyafúrtak lenni, akkor azonosítsuk be őt, és kérdezzük meg, hogy mikor született, hogy hívják a testvérét, stb. Ezekre a legnagyobb bajban lévő is tudja a választ. Ha viszont nem jön felelet, akkor azt vehetjük úgy, hogy kifogtunk a csalókon és nem próbálkoznak többé velünk.

Agy kikapcsolás

A megtévesztések egyik ismérve, hogy vagy túl sok, vagy túl kevés információ hangzik el a kommunikáció során. Mivel az unokázós átverésben az a lényeg, hogy összezavarják és kikapcsolják a gondolkodást a másik félben, ezért ők általában a túl sok információ változatot használják. Veszélyes helyzet, hiszen ilyenkor úgy akarjuk megoldani a problémát, hogy nem értjük azt. Nem mellesleg elengedjük a fülünk mellett azokat az információkat, amik visszatéríthetnének bennünket a racionálitás talajára. 

Volt már olyan velünk, hogy egy előadáson, megbeszélésen vagy akár csak egy normál beszélgetésben túl sok volt az információ számunkra? Ha igen, akkor emlékezzünk vissza, hogy hogyan reagáltunk! Ugye, hogy kikapcsolt az agyunk, és már nem követtük a tartalmat? És ugye hogy mégis kialakult egy benyomás bennünk arról, amire nem is figyeltünk?

Nem meglepő a jelenség, hiszen ha az agyunk racionális része nem dolgozik, akkor egy döntési helyzetben a szubjektív elemeket használjuk. Ilyen elem az unokázós átverések esetében a félelem, a féltés, és a cselekedni akarás.

Alkudozás

És végül, de nem utolsó sorban az alkudozás az az elem, ami gyakran előkerül az unokázós átverésekben. A telefonáló nem tudhatja, hogy mennyi pénzt tartunk otthon, ezért ha túl sokat kér, és kiderül, hogy bár szívesen segítene a nagyszülő, de nincs nála annyi, akkor megkezdődik az alkudozás. Kiderítik, hogy mennyi pénzt tud a célpont előteremteni nagyon gyorsan, majd azt mondják, hogy az is elég lehet. Ha ez a beszélgetés elején történne, biztosan kevesebben sétálnának bele az átverésbe. De ezen a ponton már rég a szubjektív elemek dominálnak, és ezek megakadályozzák, hogy egy olyen árulkodó jel feltűnjön bárkinek, mint az alkudozás.

De akkor mi a megoldás? És kizárhatjuk-e, hogy a szeretteink egyike egyszer bajba kerül, és hozzánk fordul? Meg merjük-e kockáztatni, hogy nem segítünk?

Természetesen a válasz az, hogy ha bajba kerül egy családtagunk, annak segítsünk. Ha azonban azt érezzük, hogy valamiért csak most, és csak mi segíthetünk, akkor éljünk a gyanúval, hogy átvernek bennünket. Azonosítsuk be valamivel a telefonálót, és tegyünk mi is csali mondatokat a kommunikációnkba! Legfőképpen pedig maradjunk higgadtak, és adjunk pár percet magunknak, hogy átgondolhassuk a dolgot. Kérdezzük meg többször, hogy MIÉRT? és leginkább hívjuk fel azt, akinek a nevében telefonálnak, vagy a szüleit - vagy ami talán még ennél is jobb: a rendőrséget. 

fb_profil_1.jpgEz a blog is azért jött létre, hogy a kommunikációs elemeket működés közben mutassa be az olvasóknak. Cél, hogy ezek felismerésével és/vagy alkalmazásával az élet könnyebb, az emberi kapcsolatok pedig érthetőbbek, egyenesebbek és sikeresebbek legyenek. Vagyis érezzük jobban magunkat, érjük el a céljainkat és legyen körülöttünk kicsivel szebb hely ez a világ! 

Ha szeretnél többet olvasni a meggyőző kommunikációs technikákról és az azok mögötti okokról, akkor olvasd el a blogot. Ha tetszettek a cikkek, akkor adj egy Like-ot a Facebook oldalon!