Gyereknevelés asszertív technikával, túlzások nélkül!

Tegyük a szívünkre a kezünket és valljuk be magunknak, hogy a gyerekekkel való kommunikációban mindannyiunkra ránk fér a fejlődés. Kinek kisebb, kinek nagyobb mértékben. Persze ez nem véletlen, hiszen éppen a gyerekünk az, akinek a legjobbat akarjuk, sokszor mégis azt érezzük, hogy mindez falra hányt borsó. Ilyenkor érdemes segítségül hívni néhány egyszerű, de nagyon hatékony kommunikációs elemet. Néhány ősz hajszálat meg lehet spórolni vele.

Az asszertív kommunikáció céljai és szabályai egyszerűek és nagyon hatékonyak lehetnek az élet minden területén, így a gyereknevelésben is. Az asszertív módszertan további elemeiről és azok előnyeiről a gyereknevelésben itt is olvashatsz! 

fb_profil_1.jpgAz asszertív kommunikáció egyik legfontosabb szabálya: 

MINDIG CSAK AZT MONDJUK, AMI A VALÓSÁG, KERÜLJÜK A TÚLZÁSOKAT ÉS AZ ÁLTALÁNOSÍTÁST!

Tipikus szituáció az, amikor szeretnénk visszajelezni a gyerekünknek valamit, és megkérni, hogy ezen változtasson. Ugye milyen egyszerű cél és milyen gyakran vagyunk ebben a szituációban? A kivitelezésben mégis katasztrofális megoldásokkal találkozhatunk néhányszor. Sok szülő ugyanis ahelyett, hogy tárgyilagos maradna, inkább dühből a gyerek fejére olvassa annak hibáit.

Őszintén, milyen reakciót is várunk erre?

Persze dühösek és elkeseredettek vagyunk ilyenkor, ezért nem átgondoltan kommunikálunk. Nézzük meg újra a fenti szabályt, és nézzük meg, hogy hogyan szoktunk legtöbbször kommunikálni, majd pedig azt is, hogy hogyan lenne érdemes ezt tenni!

Tipikus hiba, hogy rendszerint előkapjuk a MINDIG vagy a SOHA jelzőt is, amivel csak tovább rontunk a helyzeten. Persze tudjuk jól, hogy túlzásokba esni nagyon könnyű, de általában nem kifizetődő. Így van ez a kommunikációban is. Ha rázúdítjuk a kritikáinkat a gyerekünk fejére, akkor arra mindenképpen érdemes ügyelnünk közben, hogy mindezt milyen csomagolásban tesszük – pláne akkor, ha nyerni akarunk. Vagyis ha az a célunk, hogy legközelebb ugyanezt a hibát ne kövesse el.

HELYTELEN:

  • Te SOHA nem vagy képes a helyükre tenni a ruháidat!
  • Egyszerűen nem hiszem el, hogy már megint így viselkedtél! MINDIG ezt csinálod!
  • SOHA nem vagy képes megcsinálni azt, amit megbeszélünk!

 

ASSZERTÍV:

  • Én nem szeretem, ha sokszor van rendetlenség itthon. Arra kérlek, hogy tedd el a ruháidat és figyeljünk közösen arra, hogy kisebb legyen a rendetlenség. Megteszed?
  • Tegnap este megbeszéltük, hogy ezt nem csinálod többet. Ma mégis újra előfordult.
  • Szeretnélek megkérni, hogy csináld meg azt, amit megbeszéltünk! 

 

Hiszen tényleg soha nem csinálja a gyerekünk azt, amire kérjük? Nyilván ez nem igaz. De egy feszültebb helyzetben hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy mindig ugyanabba a körbe lépünk vissza. Ez idegessé tesz bennünket, és úgy érezzük, hogy eszköztelenek vagyunk. Ez a tehetetlenség okozza azt, hogy mi magunk egyre kisebb jelekre egyre ingerültebben reagálunk. De a gyerekünk felé ezzel azt közvetítjük, hogy ő SOHA, semmit nem tud jól megcsinálni, és hogy ő az a gyerek, akivel MINDIG csak a baj van.  

Szóval ismétlésként: 

MINDIG jó megoldás, ha higgadtan, az asszertív elemeket használva kommunikálunk.

SOHA nem lesz jó vége, ha túlzásba esünk a gyerekkel való kommunikáció során.

Tehát mindig inkább csak azt mondjuk, amit érzünk. Fontos azonban, hogy annál ne kevesebbet, hiszen akkor a másik nem tudja meg, hogy mi mit szeretnénk. A saját konkrét kérésünknél viszont többet se mondjunk, mert abból kerekednek a szép, hosszú, ám sehova nem vezető családi patáliák.

fb_profil_1.jpgEz a blog azért jött létre, hogy a kommunikációs elemeket működés közben mutassa be az olvasóknak. Cél, hogy ezek alkalmazásával az élet könnyebb, az emberi kapcsolatok pedig egyenesebbek és sikeresebbek legyenek. Vagyis érezzük jobban magunkat, érjük el a céljainkat és legyen körülöttünk szebb hely ez a világ! 

Ha szeretnél többet olvasni a meggyőző kommunikációs technikákról és az azok mögötti okokról, akkor olvasd el a blogot. Ha tetszettek a cikkek, akkor adj egy Like-ot a Facebook oldalon!