SMART célokkal a gyerek iskolai sikereiért!

Az iskolákban beindult a keményebb időszak a gyerekeknek. Dolgozatok, felelések jönnek, és ezzel párhuzamosan hamarosan emelkedik fog a stresszfaktor is. Márpedig ha a gyereknél emelkedik a stressz, akkor általában romlik a viselkedésük, és gyakran csökken az eredményességük is. Ráadásul ugyanezen megyünk túl mi magunk is, szülőként. Ezért is érdemes hatékony kommunikációs módszereket találnunk a gyerekek nehezebb időszakra való felkészítéséhez.

A nyomás alatti megfelelni akarást a Covid környezet sem segíti: jönnek-mennek az információk körülöttük, hogy lesz-e jelenléti oktatás, vagy megint otthonról kell-e majd tanulniuk. Ennyi stresszfaktor között nehéz mindent jól csinálni, pláne úgy, ha a biztonságérzetüket és az állandóság, kiszámíthatóság iránti igényüket is ki szeretnénk kiszolgálni.

Azt persze mondhatjuk, hogy sok gyereket (így akár a miénket is) nem érdekel, hogy hogyan teljesít az iskolában. De tegyük a szívünkre a kezünket, és ismerjük el, hogy sok esetben ez csak egy menekülési útvonal nekik. Vagyis úgy érzik, hogy nem tudnak jól tanuló gyerekek lenni, ezért inkább beállnak a nemtörődöm pozícióba, hogy a kudarcok ne okozzanak nagy fájdalmat nekik.

Nem lehet minden gyerek a legjobb tanuló az osztályban, ezért ne is ezt célozzuk meg. Ráadásul tudjuk azt is, hogy nem a legjobb tanulókból lesznek a legsikeresebb felnőttek, hanem sokszor éppen azokból, akik a határokat feszegetik és kreatívak. 

Akárhogy is, a stresszt mindig érdemes csökkenteni, a hatékonyságot pedig növelni. Ennek legjobb módszere a célok megfelelő kitűzése. Néhány egyszerű szabályt követve sokat segíthetünk nekik és magunknak is, hogy ez a év is sikeres legyen, és hogy elkerülhessék a felesleges stressz faktorokat. Nem utolsó sorban alkalmat adhatunk magunknak a sikerek megünneplésére is, ami szintén kiváló módszer a stressz oldására, és emeli a családi összetartás érzését is.

smiley.jpg

Tudjuk, hogy a célok meghatározása minden fejlesztés alapja. Tiszta helyzetet teremtünk vele, és sokban segítjük a gyermekünket abban, hogy kiszámíthatóbb környezetben éljen. A céloknál a legjobb a SMART mórszert követni, vagyis az alábbiak szerint kitűzni azt, amit a gyerekkel közösen el szeretnénk érni: A SMART egy angol betűszó, amiben a szempontok első betűi alkotják a módszer lényegét. A módszer segít olyan célokat kitűzni, amelyeket egyértelműen meg tudunk határozni. Nem jó cél az, hogy "Tanulj jobban!", "Tanulj többet!", "Hozz jobb jegyeket az iskolából!, vagy az, hogy "Viselkedj jobban!". Ezeket a gyerek nem tudja teljesíteni, mint ahogy mi sem tudnánk teljesíteni azt, hogy "Legyél jobb szülő!"

Az igazán jó céloknak a következő 5 szempontnak kell megfelelnie:

SPECIFIC = Egyértelműen meghatározott

Egyértelmű célokat kell, hogy lásson a gyerekünk, ezért konkrétumokkal kell számára kijelölni az utat, amin ha végigmegy, akkor eléri a céljait.

Például: "Az a cél, hogy begyűjts néhány ötöst idén."

MEASURABLE = Mérhető

Minden célnak egyértelműen mérhetőnek kell lennie. Erre a legjobb eszközünk a számok. A számok mutathatják a tanulásra fordított időt, a tervezett jegyek számát, vagy a tervezett átlagot. 

Például: "Az a cél, hogy begyűjts 10 ötöst idén. Ennek érdekében minden nap 1 órát tanulásra fordítasz itthon."

AVAILABLE = Elérhető

Fontos, hogy csak elérhető célokat érdemes meghatározni. A legintelligensebb embernek is mondhatjuk, hogy ússzon jobban a cápáknál, azt nem fogja elérni, hiszen ő nem erre alkalmas. A rossz jegyeket hozó gyerektől ugyanígy kérhetjük, hogy mostantól csak ötösöket hozzon, de ezt várhatóan nem fogja elérni. Ha azonban kiszámoljuk közösen, hogy  melyik tantárgyból tud valóban javítani, és arra koncentrálunk, akkor ott jó eséllyel javuló tendenciát, komoly fejlődést lesz képes produkálni minden kisgyerek.

Az elérhető cél meghatározásának közösen kell történnie, vagyis nem elég, ha mi elérhetőnek tartjuk a célt, hanem a gyereknek is így kell éreznie. Tehát mindenképpen kérdezzük meg a gyerek véleményét, érzéseit is ezekkel a célokkal kapcsolatban. .

Például: "Az a cél, hogy begyűjts 10 ötöst idén. Ennek érdekében minden nap 1 órát tanulásra fordítasz itthon. Mit gondolsz, elérhető ez?"

REALISTIC = Reális, valós

Az elérhető kategóriára visszautalva fontos, hogy mindenki a saját erőviszonyai szerint versenyezzen. Valószerűtlen álmokat kitűzni a gyerekünk elé nem érdemes, sőt. Ezzel csak azt érjük el, hogy el sem indul a versenyben, hiszen ő maga sem hisz benne. Ha pedig elindul, de nem jár sikerrel, akkor csak fokozzuk a kudarcélményét. Márpedig épp az lenne a cél, hogy csökkentsük a kudarcok következtében kialakuló stresszt, és ne engedjük csökkenni a gyermekünk önbizalmát.

Ha mindenképpen óriási, a gyerek számára irreálisan magas mércét szeretnénk meghatározni, akkor előtte állítsuk magunkat is egy próba elé. Ha el tudjuk érni, hogy többé nem hagyja el csúnya szó a szánkat, vagy leszokunk egy káros szokásunkról, vagy hogy kimagaslóan kezdünk el produkálni ott, ahol korábban utolsók voltunk, akkor nyugodtan vágjunk bele abba, hogy a gyerektől is hasonló léptékűt kérünk. Hátha a géneknek köszönhetően erre ő is képes lesz. Ha azonban mi magunk sem tudunk irreálisan magas célokat elérni, akkor inkább maradjunk a realitásnál a gyerekünkkel kapcsolatban is.

Például: "Az a cél, hogy begyűjts 10 ötöst idén. Ennek érdekében minden nap 1 órát tanulásra fordítasz itthon. Mit gondolsz, elérhető ez? Lehet, hogy érkezni fognak rossz jegyek is az ötösök mellé, de mi nem erre koncentrálunk, hanem arra, hogy meglegyen a 10 ötös. Elfogadjuk, hogy közben rossz jegyek is becsúszhatnak."

TIME-BOUND - Időkeret

Nem elég reális, elérhető és mérhető konkrétumot megfogalmazni a gyerek felé, annak kell adnunk egy határidőt is. Vagyis kell egy dátum, amikorra ezeket a gyerek eléri. Ugyanez a dátum persze nem csak a feladat zárásának az időpontja lesz, de a siker megünneplésének a tökéletes dátumává is válhat. 

Mindezt támogassuk meg azzal is, hogy biztosítjuk a gyerekünket arról, hogy mennyire bízunk benne, és hogy mellette állunk. Majd tegyük fel a pontot az i-re és ígérjük meg az elismerést is. 

Például: "Az a cél, hogy begyűjts 10 ötöst idén, vagyis mostantól számítva a téli szünet kezdetéig. Ennek érdekében minden nap 1 órát tanulásra fordítasz itthon. Mit gondolsz, elérhető ez? Lehet, hogy érkezni fognak rossz jegyek is az ötösök mellé, de mi nem erre koncentrálunk, hanem arra, hogy meglegyen a 10 ötös. Elfogadjuk, hogy közben rossz jegyek is becsúszhatnak. Mindenben számíthatsz rám, és ha szükséged lesz segítségre, akkor bármikor fordulhatsz hozzám. Ha sikerül, akkor a téli szünet első napján megünnepeljük a sikeredet."

Szóval így is lehet! Adjunk egy esélyt a SMART-tal a gyerekünknek és magunknak is, és zárjuk sikerrel ezt az évet!

fb_profil_1.jpgEz a blog azért jött létre, hogy a kommunikációs elemeket működés közben mutassa be az olvasóknak. Cél, hogy ezek alkalmazásával az élet könnyebb, az emberi kapcsolatok pedig egyenesebbek és sikeresebbek legyenek. Vagyis érezzük jobban magunkat, érjük el a céljainkat és legyen körülöttünk szebb hely ez a világ! 

Ha szeretnél többet olvasni a meggyőző kommunikációs technikákról és az azok mögötti okokról, akkor olvasd el a blogot. Ha tetszettek a cikkek, akkor adj egy Like-ot a Facebook oldalon!