A kommunikáció aduásza: a NYITOTT KÉRDÉS

Sokszor szeretnénk valakire jó benyomást tenni, vagy egyszerűen csak fontosnak tartjuk, hogy megmutassuk a másiknak a szimpátiánkat felé. Sok jó módszer van, köztük egyszerűbbek és bonyolultabb, de egy biztos: a kommunikáció aduásza a NYITOTT KÉRDÉS! 

Az ördög természetesen most is a részletekben lakozik, de ha odafigyelünk a helyes használatra, akkor rengeteget nyerhetünk az alkalmazásával.  Egyszerű, hatékony és elegáns módszer, minden kommunikáció alapja. Érdemes megtanulni a részleteket róla!

MI IS A NYITOTT KÉRDÉS?

Nyitott kérdésnek tekintünk  minden olyan kérdő mondatot, amire nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni. Ezek a kérdések sokkal inkább arra késztetik a másik felet, hogy elmeséljen valamit. 

Tipikus nyitott kérdések a „Mi újság veled?”, "Milyen napod volt?", "Mi volt ma az iskolában?" és társaik.

Ha ilyennel indítunk, akkor a másik fél elkezd mesélni nekünk, és máris benne vagyunk egy gördülékeny beszélgetésben.

Ha a másiktól nem így kérdezünk, hanem például úgy, hogy "Volt ma valami érdekes az iskolában?" akkor arra gyakrabban kapunk igen/nem válaszokat. Egyrészt így nehezebb lesz beszélgetést kezdeményezni, másrészt pedig soha nem derül ki, hogy mi is volt az iskolában, vagy milyen napja volt a másiknak.

MIÉRT JÓK A NYITOTT KÉRDÉSEK?

A nyitott kérdések kimutatják a kérdező érdeklődését és beszélgetést kezdeményeznek. Ezért érdemes a beszélgetés elején ezekkel indítani, mert egyből megnyitják a másikat és arra ösztönzik őt, hogy meséljen magáról. Márpedig fontos szabály, hogy aki mesél nekünk magáról, az szimpatikusnak talál bennünket és megbízik bennünk. Az így feltett kérdésekre lehet igazán tartalmi válaszokat kapni, amiken keresztül jobban megismerjük a másik gondolatait, érzéseit, és ezeken keresztül tud  a kapcsolatunk is elmélyülni. Barátságok, jó kapcsolatok nem szoktak zárt, vagy más néven eldöntendő kérdésekre épülni. 

MIRE ÉRDEMES ÜGYELNI?

Persze alapszabály, hogy ha feltettünk egy kérdést, akkor arra illik megvárni a választ is. Ha erre nincs idő, akkor inkább bele se kezdjünk. Ha ugyanis a másik fél elárul magáról dolgokat, és ezzel közel enged magához, majd mi mégsem emlékszünk legközelebb ezekre, az többet árthat, mintha el sem kezdtünk volna beszélgetni egymással.

Rendszeresen feljön ilyenkor Diogenész bölcsessége, amely szerint azért van két fülünk és egy szánk, hogy kétszer annyit hallgassunk, mint beszélünk. Nem túl tudományos mondás, de az üzenetét mindenképpen érdemes meggondolni!

+1 SZABÁLY: Legyél te az első! 

Sokszor hallani panaszkodni az embereket, hogy mennyire zavarja őket, hogy az emberek nem figyelnek egymásra, felszínesek a kapcsolatok, stb. Az a tapasztalat, hogy sokan inkább csak panaszkodnak ahelyett, hogy tennének is valamit ez ellen. Éppen ezért bátorítok mindenkit, hogy merjen az első lenni, aki kérdez - biztosak lehetünk benne, hogy kiváló fogadtatásra fogunk találni az esetek legnagyobb részében!

Ha több emberre vagyunk kíváncsiak magunk körül, többek történetét ismerjük meg, azzal mi magunk is többek lehetünk. Nem utolsó sorban pedig mélyebb, tartalmasabb és figyelmesebb lesz a kommunikációnk, és azon keresztül az emberi kapcsolataink is. Kinek nem tenne ez jót ezen a világon, és miért ne kezdhetnénk ezzel a 2022-es évet?

fb_profil_1.jpgEz a blog azért jött létre, hogy a kommunikációs elemeket működés közben mutassa be az olvasóknak. Cél, hogy ezek tudatos alkalmazásával az élet könnyebb, az emberi kapcsolatok pedig egyenesebbek és sikeresebbek legyenek. Vagyis érezzük jobban magunkat, érjük el a céljainkat és legyen körülöttünk szebb hely ez a világ! 

 

Ha szeretnél többet olvasni a meggyőző kommunikációs technikákról és az azok mögötti okokról, akkor olvasd el a blogot. Ha tetszettek a cikkek, akkor adj egy Like-ot a Facebook oldalon!