Kommunikációs elemek a választási kampányokban I.

A szűkös erőforrás

Közelednek a választások, ami kommunikációs oldalról nagyon érdekes tud lenni. Sőt! A választási kampányoknak az alapja a kommunikáció. Ezért arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen módszerek alkalmazásával lehet meggyőzni emberek egész csoportját arról, hogy így vagy úgy döntsenek? Hogyan lesz a legkönnyebben szimpatikus egy ember vagy egy párt, és mi kell ahhoz, hogy valaki ellehetetlenüljön?

Több eszköz is van, amit gyakran láthatunk viszont a kampányok kommunikációjában. Ilyen a közös ellenség képe, amikor valami ellen kell összefogni. Akár igazi az ellenség által jelentett veszély, akár nem.

Másik klasszikus módszer a "Szűkös erőforrás". Azt nevezzük szűkös erőforrásnak, ami azért ér sokat, mert kevés van belőle. Aki ezt birtokolja, az megkülönböztetett fontossággal rendelkezik. Muzafer Sherif pszichológus szerint a szűkös erőforrásért folyó harc az, ami a világon a legtöbb ellenségeskedést eredményezi. Emiatt törnek ki például a háborúk. Ezeknek a szűkösen rendelkezésre álló javaknak ez a legnagyobb erényük, és emiatt mehet el az áruk az egekig. Ilyen például az arany.

hallgatni_arany.jpg

Ugyanis amikor arról hallunk, hogy valakinek több jutott az értékes dolgokból, mint nekünk, akkor belép a képbe a klasszikus emberi gyarlóság, az irigység. Aki ugyanis rendelkezik szűkös erőforrásokkal, arra az emberek általában irigyek lesznek. Akire pedig irigyek vagyunk, az nem lesz szimpatikus. Márpedig a választási sikerek alapja az népszerűség, így az, akinek látványosan sok van a szűkös erőforrásokból, az végül nem fogja tudni megnyerni a választásokat. 

A módszer használata nagyon egyszerű: a saját jelöltünkről nem szabad, hogy kiderüljön, hogy mije van, sokkal inkább átlagos, közülünk való átlagembernek kell tűnnie anyagilag. Az ellenfélről viszont nagyon hasznos, ha kiderül, hogy a szűkös erőforrások közül akár többel is rendelkezik. Ugyanis ösztönösen ellenérzést fog kiváltani az emberekből és nem fognak rá szavazni.

Amikor tehát azt halljuk, hogy valakinek az anyagi helyzetéből indok nélkül kampánytémát csinálnak, akkor ismerjük fel, hogy a szűkös erőforrás elvét szeretnénk velünk szemben alkalmazni. Vagyis az irigységünket szeretnék felébreszteni, hogy utána már annak hatása elérje célját, és  a befolyásoló terve szerint szavazunk. Pedig attól, hogy az egyik jelöltről azt mondják, hogy több pénze van az átlagnál, attól még nem lesz jobb szakember a másik.

A választás ideális esetben egy racionális döntés. Ezért fontos, hogy ne engedjük ezt érzelmi síkra terelődni. Kezeljünk mindent a helyén, hiszen igazából azokat szeretnénk megválasztani, akik erre SZAKMAILAG alkalmasak. Nagyon fontos, hogy ismerjük meg a velünk szemben alkalmazott kommunikációs elemeket, és álljunk tudatosan a helyzethez, amikor szembetalálkozunk ezekkel.

Mindezt persze könnyű mondani, de nagyon nehéz megvalósítani. Ugyanis az érzelmeinkre ható kampány idején épp az érzelmeket kell hozzá kizárni. Ennek a képesség azonban egyike a legszűkösebb erőforrásoknak az egész világon.

Ha érdekel a tudatos kommunikáció és szeretnél több módszert is megismerni a témában, vagy felismerni, ha veled szemben alkalmazzák, akkor köved a blogomat itt vagy a Facebook-on!